SEO - Search Engine Optimization / Søgemaskineoptimering

Hvad er SEO / Search Engine Optimization / søgemaskinetoptimering

m-mediebevaegelsen-logo.jpg

Indhold

SEO Executive Summary

Hvad er SEO

Hvem opfandt SEO

Hvad er forskellen på SEO & SEM?

SEO/Søgemaskineoptimering Executive Summary

3.000 kommercille budskaber modtager vi som forbrugere i snit per døgn, anslås det. Når folk søger, er det fordi, de har en idé præsent i bevidstheden. Ved optimere en hjemmeside kan man ramme dette top-of-mind-behov ganske præcist. Traditionelt har det handlet om at bygge brandbevidsthed ved masser af marketing-burst. SEO-marketing, marketing via søgemaskineoptimering, gør det muligt at ramme folk lige præcis dér, hvor de er i en behovs- eller købssituation. Derudover er SEO dokumentarbart — & dokumenterbart langt billigere at implementere i forhold til traditionelle markedsføringsformer.

Hvad er SEO

SEO er en forkortelse, der står for Search Engine Optimization. Den danske term er søgemaskineoptimering; ordet ses ofte særstavet som søgemaskine optimering. På sin vis kunne man hævde, at SEO & søgemaskineoptimering er et uheldigt og ubeksrivende begreb. For det handler grundlæggende ikke om at optimere søgemaskiner; det handler om at optimere egne websider, så de opnår en bedre placering/positionering i søgemaskinernes resultater.

Hvem fandt på begrebet SEO / search engine optimization / søgemaskineoptimering

Ifølge Searchengineland var det, Leland Harden, der første gang brugte begrebet SEO, og det skete i 1995. 1995 lyder måske set, men det er værd at huske på, at den første www-side så dagens lys i 1990, og at Tim Berners-Lee først omkring 1980 begyndte at samtænke de teknologier (DNS, TCP/IP, hypertext), der i dag er blevet så gængse, at de fleste internetbrugere ikke tænker over, at de eksisterer.

SEO & SEM

SEO står, som tidligere sagt, for Search Engine Optimization. SEM står for Search Engine Marketing og er den bredst mulige betegnelse for markedsføring via søgemaskiner. SEM dækker bl.a. annoncering via cost per click-kampagner.

Besøg også wikisektionen om cloud-hosting og cloud-computing.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License